Predstavi "Nečista krv" (Pozorište Bora Stanković Vranje, režija Jug Đorđević) mogli bismo da nađemo, osim mnogo vrlina i poneku manu, ali je to predstava na obe noge koja pripada vrlo jasno definisanom estetskom rukopisu jednog od pravaca koji je ovih godina vrlo zanimljiv u pozorištu po svojoj višeslojnosti, izjavio je u Vranju dramaturg Željko Hubač.
On smatra da važnu činjenicu u ovom pristupu ima informacija da je Jug Đorđević, reditelj poreklom iz Vranja koji sada stvara u Beogradu i širom Srbije (trenutno režira predstavu u Nišu) bio asistent na režijama (u svoje dve različite faze strudiranja) dvojici reditelja koji su radili u Narodnom pozorištu u Beogradu - Milošu Loliću, u radu na režiji komada "Marija Stjuart", i slovenačkom autoru Jerneju Lorenciju u predstavi Carstvo nebesko.
Sam Lorenci isticao je u nekim intervjuima da mi ne možemo da menjamo prošlost, već da samo možemo da menjamo naš odnos prema njoj i da u tome leži naša "sloboda i odgovornost".
Njega interesuje kako se ti stari tekstovi čitaju danas, a bavljenje osećajem da smo oduvek, a istovremeno dokaz prolaznosti, to mu je naprosto preokupacija.
Hubač je u tom konktekstu podsetio da "ne smemo zaboraviti da se Borin roman Nečista krv događa u jednom prelomnom trenutku, kada Turci odlaze i kada se menja ekonomski i svaki drugi kontekst života ljudi na tom prostoru".
- Pretpostavljam da je Jug intenzivno radio na tome sa dramaturgom Tijanom Grumić, jer taj uvodni deo predstave nam daje jedan potpuno nov pogled na tu literaturu.
Taj rukopis je oslonjen na jedan pozorišni pravac koji je trenutno najveća inspiracija Jerneja Lorencija, sa kojim je Jug radio.
Rediteljski postupak je višeslojan, izvan je onih estetskih vrednosti koje su pozorišno najbitnije, ali ako visoko postavite lestvicu htenja od jednog literarnog dela, onda imate i potrebu za ozbiljnom nadogradnjom.
Ima jedan čudan njegov doprinos u tom postupku; gledao sam dvadeetak predstava tog tipa koje su se oslanjale na ravne stolove, ravne ploče...
Kada sam video šest stolica na bini očekivao sam scenu iz Biblije, ali je Jug na čudan način uveo neobičnu metaoforu - da kada igraš lik ti onda pratiš svoj lik i unutar te zajednice sve počinje da vas se tiče i postaje deo vas.
Najuzbudljiviji trenuci ove predstave nisu rediteljski, nisu muzički, ni prozni već trenuci kada vi kompletno poverujete celom tom konceptu.
Postoji nekoliko sjajnih momenata koji su produkt dobro usvojenog lika.
Vidim da se glumci osećaju jako dobro na sceni i od početka znaju šta rade - rekao je Hubač, koji je predstavu Nečista krv gledao na zatvaranju festivala Borini pozorišni dani.
On je, učestvujući u "razgovorima" vođenim posle predstave kojim je završena ovogodišnji festival, naglasio da je rediteljski postupak u komadu "originalan" u smislu da se vidi da Đorđević ima određenu vrstu iskustva u jednom od trenutno bitnijih trendova u evropskom teatru.
- Umetnički, estetski nivo u predstavi makismalno je uravnotežen; šesnaest glumaca domaćeg ansambla na sceni u vranjskom pozorištu u ovako zahtevnoj predstavi je pre desetak godina bio nezamislivo.
Iz ovog procesa dobili ste vrlo koherentnu predstavu i nije mi zaista bitno koliko traje - kazao je Hubač nakon tročasovnog izvođenja.