Ovo je izložba posvećena Pajinom ateljeu, napravljena sa željom da predstavimo njegov enterijer i da dočaramo atmosferu jedne umetničke radionice - rekla je kustos Muzeja grada Beograda Isidora Savić, na otvaranju izložbe "Pogled izbliza. Atelje Paje Jovanovića" u Galeriji Narodnog muzeja u Vranju.
- Ovde su izložena 32 eksponata iz Pajinog legata koji treba da dočaraju izgled jedne raskošne umetničke radionice, poput one koju je on posedovao u Beču.
Pored slika po kojima danas najviše pamtimo Paju Jovanović, poput čuvene "Krunisanja Cara Dušana", za koju je nagrađen zlatnom medaljom u Parizu 1900. godine, izložena su i neka manje poznata ostvarenja koja pružaju pogled izbliza na njegov atelje - kazala je Savić.
PROFIL
Pavle Paja Jovanović (Vršac 1859 — Beč 1957) bio JE jedan od najvećih srpskih slikara i tipičan predstavnik akademskog realizma. Najbliži mu je po mnogo čemu slikar Uroš Predić, iako su bili takmaci na umetničkom polju. Obojica su bili učeni realisti, sa tom razlikom što je Jovanović negovao svojstven "idealistički" realizam. Ubraja se Jovanović među 100 najznamenitijih Srba. Zahvaljujući izuzetno bogatom opusu, a naročito delima sa temama iz narodnog života i istorije, snažno je i široko uticao na likovno obrazovanje, kulturu, ali i na rodoljublje naroda.
Paja Jovanović slovi za jednog od najznačajnijih srpskih slikara s kraja 19. i početka 20. veka, sa evidentiranih više od 1.000 ostvarenja.
Živeo je skoro čitav vek, imao plodnu karijeru koja je trajala sedam decenija i tokom nje stekao internacionalnu slavu, podsetila je Isidora Savić.
Izložba je, dodala je Savićeva, koja je i autor postavke, posvećena oživljavanju enterijera i evociranju atmosfere Jovanovićevog bečkog ateljea, čiji je inventar, po želji umetnika, predat na čuvanje Muzeju grada Beograda 1952. godine.
- Paja Jovanović je pred kraj svog života, pedesetih godina prošlog veka, odlučio je da svoju zaostavštinu pokloni Muzeju grada Beograda - rekla je Savićeva.
Gradonačelnik Vranja Slobodan Milenković, otvarajući izložbu, rekao je da ovim činom praktično započinje proslava oslobođenja Vranja u Prvom svetskom ratu.
- Privilegija je i velika čast da je Vranje domaćin ovakve izložbe koja dočarava rad jednog od najpoznatijih srpskih slikara.
Lokalna samouprava nastoji da raznim sadržajima obogati kulturnu riznicu grada.
Posle obnove Muzej kuće Borisava Stankovića i Narodnog muzeja ostajemo na putu posvećenosti unapređenju kulturnog života, a jedan od poteza biće uređenje enterijera i stalne postavke Narodnog muzeja - rekao je Milenković.
Prostor u kome je umetnik nekada intimno sanjario o lepoti, slikajući nago telo svoje supruge Muni, potom mesto u kome su modeli pozirali u orijentalnim kostimima, naoružani kuburama i sečivima, ali i prostor prijema i susreta sa prijateljima i slikarima, oživljen je u savremenoj muzeološkoj interpretaciji.
Posebnu čar rekonstruisanoj umetničkoj radionici daju materijalne uspomene iz slikarevih studentskih dana, kao što su indeks, brojne diplome i nagrade stečene tokom dugogodišnje karijere.
Izložba će u Galeriji Narodnog muzeja u Vranju moći da se pogleda do kraja oktobra.