Izgradnja deonice Srpska kuća – Levosoje na Koridoru 10, koja je trebalo da bude završena pre više od godinu dana, počela je da se gradi tek 2015. godine na osnovu projekta koji je CIP izradio još 2008. godine, piše portal Insajder.net.
Tek kada su ugovori potpisani i radovi započeti, ispostavilo se da je stanje na terenu promenjeno i da projekat, star čak sedam godina u trenutku ugovaranja posla, mora da se menja.
Dodatni radovi na deonici dugoj svega osam kilometara koštaće nešto više od milijardu dinara.
Razlog za kašnjenje u ovom slučaju, međutim, nije samo projekat koji je morao da se promeni zbog toga što je posle sedam godina izmenjeno korito Južne Morave, već i zbog neodgovornosti izvođača radova koji nisu poštovali ugovorenu dinamiku poslova.
Sa njima je u međuvremenu raskinut ugovor i raspisan novi tender 6. marta 2018. i to za završetak radova na deonici Srpska kuća – Levosoje, na petlji Bujanovac 1 i za dodatne radove na Regulaciji Južne Morave sa pritokama.
Izgradnja ove deonice, koja se finansira iz budžeta Srbije, poverena je konzorcijumu domaćih firmi, a radove vredne oko četiri milijarde dinara izvodila su preduzeća MBA Ratko Mitrović niskogradnja i „Srbijaautoput“. Posao su započeli u avgustu 2015. i trebalo je da ga završe u decembru 2016.
Kako se već na početku pojavio problem sa projektom a i izvođači su kasnili, rok za završetak radova produžen je za 10 meseci. Ni taj period međutim nije bio dovoljan da se radovi završe.
Investitor radova, u slučaju ove deonice Javno preduzeće „Putevi Srbije“ su nakon toga raskinuli ugovor sa izvođačima MBA Ratko Mitrović niskogradnja i Srbijaautoput. U ovom preduzeću za Insajder su rekli da je ugovor raskinut po dva osnova.
Jedan je taj što se ispostavilo da neophodni radovi za puštanje deonice u saobraćaj, a koji su predviđeni izmenjenim projektom, ne mogu da se završe u okviru "raspoloživih finansijskih sredstava".
- Naručilac je utvrdio da je sporazumni raskid ugovora najprimerenija mera za rešavanje nastale situacije, koja će na fer način tretirati odgovornosti i obaveze ugovornih strana, minimizirati eventualne dodatne troškove i omogućiti da se u skladu sa Zakonom i propisima kroz novu Javnu nabavku u otvorenom postupku ugovore preostali radovi na objektu - naveli su u Putevima Srbije.
Drugi osnov je međutim bio nepoštovanje ugovorenih poslova, odnosno to što su izvođači kasnili dva meseca u odnosu na dogovorenu dinamiku prilikom poslednjeg produženja roka.
- Naručilac je u cilju zaštite svojih prava i interesa aktivirao Garanciju za dobro izvršenje posla na iznos od 27,99 miliona dinara - rekli su u "Putevima Srbije".
Imajući u vidu da su na drugim deonicama upravo loši projekti bili razlog za to da izvođači naplate penale od države, u Putevima navode da država na deonici Srpska kuća- Levosoje, jednoj od retkih koje finansira sama iz budžeta, do sada nije platila nikakve penale izvođačima radova, a u putevima navode da ih neće ni plaćati.
Iako se na osnovu tvrdnji Puteva Srbije može zaključiti da država u ovom poslu nije pretrpela štetu, činjenica je da posledice tako ugovorenog posla trpe građani Srbije.
Kako je u međuvremenu 15. decembra 2017. raskinut ugovor sa izvođačima MBA Ratko Mitrović i Srbijaautoput, u ovom trenutku na toj trasi nema ni jednog radnika i neće ih biti dok se ne završi novi tender 5. aprila ove godine.
Novi rok za završetak ove deonice biće šest meseci od potpisivanja ugovora, odnosno najranije oktobar 2018.
Loši projekti i neodgovorni izvođači radova, su najčešća opravdanja koja već više decenija nadležni koriste kao opravdanje za kašnjenje radova na celom Koridoru 10.
Praksa probijanja zadatih i obećanih rokova, bar kada je reč o Koridoru 10, bio je i ostao zajednički imenitelj svih vlasti. Dešavanja oko deonice Srpska kuća – Levosoje samo je jedan od primera takve prakse
Bojana Anđelić, Insajder