Predstavom Brod za lutke Narodnog pozorišta u Bitolju, u Severnoj Makedoniji, u nedelju će se završiti takmičarski program 44. Borinih pozorišnih dana.
Po tekstu Milene Marković i režiji Kokana Mladenovića, ova drama na scenu donosi suštinske probleme čoveka, njegove strahove i egzistencijalna pitanja preuzeta iz poznatog konteksta-bajke.
Kao što sama autorka kaže: „Najlepše bajke nemaju pouku. Jer ne služe ovde za utehu i za uzbuđenje – one pripremaju za smrt".
Brod za lutke u sedam zapleta i sedam različitih postavki odnosi se na sedam inkarnacija heroine i sedam metamorfoza njenog pasivnog ženskog principa.
Željna iskustva života, devojčica otvara vrata zabranjene sobe i odjednom je prepadnu zveri i njen siguran svet se urušava – svet u kojem mama lako tera strahove, a tata uvek može poslati slomljene igračke na brodiću za lutke na neko lepo mesto.
Kokan Mladenović ostaje dosledan sebi i ravnopravno sa autorom ispisuje predstavu.
U ovoj verziji drame bajke su poslužile da se kroz sedam životnih stanica ispriča priča o ženi koja je zarobljena u muškom svetu i njihovim pravilima, tretirajući ženu kao lutku, ma šta to značilo.
Alisa u zemlji čuda, Snežana i sedam patuljaka, Zlatokosa, Uspavana lepotica, Lepotica i zver, Ivica i Marica i Palčica su bajke uklopljene u rediteljsku ideju i kroz glavne likove otkriva se neka druga strana bajki odnosno života.
Svet nije idealan, svet je surov.
Odabir glumačkih sredstava i rediteljska rešenja prate ovu tezu i jednako su surova i brutalna.
Da je svet surov znali su i tvorci bajki.
Zato su ih i pisali, kako bi kroz priču ostvarili kompenzaciju, ispravili nepravdu, nemoguće učinili mogućim.
Nije ovo prvi pokušaj da se prikaže druga stana medalje bajki, navodi se u katalogu.
Predstava traje 1 sat i 50 minuta.
Uloge
Mala sestra, Alisa, Snežana, Marika: Sandra Gribovska Ilievska
Zlatokosa, Palčica, Princeza, Žena: Viktorija Stepanovska Jankulovska
Veštica: Ilina Čorevska
Velika sestra: Katerina Anevska Draganovska
Majka, Mama medved: Valentina Gramosli
Tata medved: Petar Spirovski
Medvedić – fino momče i Tata Ženinog deteta: Martin Mirčevski
Orao (istovremeno) Orlić: Nikola Projčevski
Patuljak Uča: Marjan Georgievski
Patuljak Pospanko: Filip Mirčevski
Patuljak Ljutko: Živko Borisovski
Žabac – poznati umetnik: Ognen Draganovski
Lovac – mecena: Petar Gorko
Jovanče, Zec: Nikola Stefanov