Iz Gimnazije Bora Stanković u Vranju zakazali su novo, 14. okružno takmičenje u besedništvu za 27. mart od 18 časova u svečanoj sali ove škole.
"Povodom 130 godina od rođenja i 45 godina od upokojenja Prepodobnog Justina Ćelijskog i Vranjskog, tema ovogodišnjeg takmičenja izabrana je iz riznice bogonadahnutih misli oca Justina, u čast svetitelju, velikom pravoslavnom filozofu i proslavljenom Vranjancu - Sve počinje odavde, sa zemlje: i čovekov raj i čovekov pakao, saopštavaju iz uprave gimnazije.
Na takmičenju mogu učestvovati svi srednjoškolci iz Pčinjskog okruga.
"Kao i svake godine stručni žiri ocenjivaće pet retoričkih elemenata - inventio, dispositio, eloquentio, memorio i actio (vidi okvir).
Troje prvoplasiranih takmičara, koje će izabrati stručni žiri, dobiće vredne nagrade", navode iz gimnazije.
Prijave na odgovarajućem obrascu mogu se poslati poštom na adresu škole ili elektronskim putem na mejl [email protected].
Obrazac se nalazi na sajtu škole www.vranjskagimnazija.edu.rs.
Prijavljivanje je moguće do 23. marta.
Iz vranjske gimnazije pozivaju škole da prijave zainteresovane učenike, uz napomenu da će koordinator takmičenja ove godine biti profesorka srpskog jezika i književnosti Tanja Rusimović.
Ovo se ocenjuje
Prvi elemenat inventio predstavlja uoptrebu saznajnih resursa i ovde se ispoljava učenikova erudicija. Drugi elemenat dispositio odnosi se na logičko oblikovanje materijala i odgovarajuće argumentacije. Trećim elementom eloquentio ističe se estetski momenat, jer znanje bez elokvencije ne može da ostvari retorički cilj – uveravanje slušaoca. Ocenjujući elokvenciju žiri procenjuje kako su učenici koristili retoričke figure i stilske kanone; oni na ovom mestu procenjuju učenikov estetski senzibilitet izražen u tekstu. Poslednja dva elementa memorio i
actio odnose se na praktični deo besede. Izvođenje govora predstavlja krajnji ishod retoričkih sposobnosti sa blagim naglašavanjem dramskih elemenata. Besednik mora da pokaže snagu i lepotu verbalnog izražavanja spojenu sa adekvatnim gestovima i mimikom, kako bi bio što ubedljiviji i kako bi ostavio jači utisak na publiku kojoj se obraća.