Goran Ibrajter, izvršni direktor Sterijinog pozorja, gostovao je u Vranju i na festivalu Borini pozorišni dani radi promocije najnovijih naslova u sklopu Sterijinog izdavaštva. To je bila prilika za intervju s njim o vranjkskom festivalu, Bori, savremenim pozorišnim i izdavačkim trendovima i statusu mladih pozorišnih umetnika.
Razgovarao: Bojan Tasić
Kako su Borini pozorišni dani pozicionirani na mapi pozorišnih događaja u Srbiji?
Ibrajter: Bora Stanković, koji je bio između ostalog i dramski pisac, uticao je na naše dramsko stvaralaštvo. Budući da dolazim iz Sterijinog pozorja, uvek stvari posmatram iz tog ugla. Ono što čini dramski opus Bore Stankovića, nije preveliko, ali je jako značajno. Bora jeste bio od onih ljudi koji su uticali na razvoj potonjih generacija dramskih pisaca.
Koliko je bitno to što su Borini pozorišni dani prerasli u međunarodni festival i koliko je to važno za ovaj deo Srbije?
"Činjenica da je festival Borini pozorišni dani postao međunarodni, na neki način predstavlja i priznanje Bori Stankoviću kao piscu koji je prevazišao lokalne okvire još za vreme svog života. On je svojom modernošću, inovativnošću prevazišao i okvire nacionalne književnosti. Ono što Bora predstavlja u istorijatu razvoja srpske dramaturgije i njegov književni značaj susreće se u novom formatu ovog festivala. Naravno, Borini pozorišni dani su i ranije imali vrlo jasnu fizionomiju, ali ovim potezom i promenom, festival dobija novu dimenziju. Od smotre do takmičarskog festivala, prirodno je da u sledećem koraku dobije međunarodnu takmičarsku dimenziju. To je jako bitno, i zbog toga što pruža mogućnost da odmerimo trenutnu situaciju u našem pozorištu, u poređenju sa pozorištima izvan naše zemlje. Sreća je za publiku iz Vranja, što će imati priliku da dobije jedan širi uvid u pozorišnu produkciju koja nije vezana za naše nacionalne okvire".
Pošto dolazite iz Sterijinog pozorja, kako ocenjujete trenutnu poziciju mladih umetnika i kako se eventualno njihov status može unaprediti?
"Mladi umetnici su na putu dobre afirmacije. Ono što je za mene zanimljivo, to je činjenica da su se oni sami izborili za tu poziciju. Naravno, ne mislim da je bilo podrške i razumevanja starijih kolega. Jednostavno, svojom energijom i kvalitetom onog što rade, novinama koje donose, uspeli su da se nametnu. Mogu se vezati za iskustva iz Sterijinog pozorja. Na konkursu za novi domaći dramski tekst, koji raspisuje Sterijino pozorje, nekoliko godina unazad nagradu dobijaju mladi dramaturzi. Čak studenti dramaturgije. To ranije nije bio običaj, ali pojava nove energije nije mogla niti smela da se ignoriše. Mladi dramski pisci dobijaju nagrade na Sterijinom pozorju, primer Đorđa Kosića koji je upravo pobedio na konkursu Sterijinog pozorja za novi domaći dramski tekst (Uspavanka za Aleksiju Rajčić), da bi potom dobio i Sterijinu nagradu za isti taj tekst. Mislim da mladi pozorišni autori imaju dobru budućnost. Na žalost, živimo u takvom vremenu, kada se možda ne mogu sve mogućnosti realizovati, ali svakako je veliki podsticaj kroz ove primere da mladi ne odustaju od sopstvene misije i onoga u šta veruju. Od onoga što verovatno čini smisao njihovog života, čim su se upustili u tu avanturu koja se zove bavljenje umetnošću".