Žrtve pre prijavljuju nasilje SOS telefonu, nego institucijama

Žrtve nasilja imaju više slobode da iskažu svoje potrebe putem SOS telefona, nego pred institucijama, zaključak je sa okruglog stola koji je u organizaciji Odbora za ljudska prava Vranje - SOS telefona održan u sali Načelstva Pčinjskog okruga.

Profesorka Pravnog fakulteta u Nišu dr Nevena Petrušić rekla je na skupu da sva istraživanja pokazuju "da uprkos tome što je država na neki način zaokružila pravni okvir i što postoje relativno dobri mehanizmi zaštite, usklađeni s međunarodnim standardima, još uvek ima mnogo teškoća u njihovoj primeni".

- I još uvek ima jako mnogo nasilja.

Zaista nemamo ono što se zove pomoć i podrška ženama žrtvama nasilja.

Nije u pitanju samo kažnjavanje nasilnika potrebno je razviti različite vrste usluga koje će obezbediti da žena dobije zaista neophodnu pomoć i podršku uključujući i različite programe koji treba da budu razvijeni i u lokalnoj samoupravi, a namenjeni su nasilnicima - rekla je profesorka Petrušić.

Tema okruglog stola bila je značaj unapređenja lokalne usluge SOS telefona i inicijativa Odbora za ljudska prava za dopunu važeće Odluke o socijalnim uslugama grada Vranja.

Dopunom bi se SOS telefon uvrstio u lokalne socijalne usluge, što je praksa u nekim drugim opštinama i lokalnim samoupravama i preporuka Konvencije Saveta Evrope o sprečavanju i borbi protiv nasilja nad ženama i nasilja u porodici.

Profesorka niškog Pravog fakulteta Slobodanka Konstantinović Vilić ukazala je da nije svejedno da li pomoć žrtvama nasilja pružaju institucije, ili se pomoć pruža preko ovog nevladinog sektora kroz SOS telefone ili bilo koje vrste savetovališta.

- Retko se dešava da lokalna samouprava finansira rad SOS telefona mada je u međunarodnom okviru, prema Istanbulskoj konvenciji koju je naša zemlja ratifikovala, obavezno osnivanje SOS telefona koji treba da radi 24 sata dnevno, sedam dana u nedelji.

Ta je oblast delovanja specifična i treba da bude u nadležnosti nevladinog sektora ženske mreže koja treba najviše da pomaže i daje podršku žrtvama nasilja, među kojima preovlađuji žene i deca.

Žrtve nasilja su nekako mnogo slobodnije mogu mnogo bolje da iskažu svoje potrebe nego pred institucijama gde se sasvim nešto drugo traži, traže se dokazi da se čuje druga strana, a ovde žena želi samo da saopšti svoju teškoću i dobije odgovarajući savet kome da se obrati i kako da to sve prevaziđe - rekla je Konstantinović Vilić.

Suzana Antić Ristić iz Odbora za ljudska prava Vranje - SOS telefon istakla je da je tematski okrugli sto posvećen obeležavanju 70 godina od usvajanja Univerzalne deklaracije o ljudskim pravima.

HILJADU USLUGA SOS-A GODIŠNJE

Suzana Antić Ristić istakla je da je na SOS telefonu Vranje evidentirano preko dvesta žena godišnje za različiti vid pomoći i podrške, a da se preko 1.000 usluga pruži ženama iz oblasti pravnog informisanja, kao i psihosocijalna podrška.

- Nasilje nad ženama je prisutno bar po pozivima koje imamo.

Ono što registrujemo u poslednjih godinu dana jeste blagi pad kvaliteta postupanja pojedinaca u institucijama na prijave nasilja nad ženama, to je zabrinjavajuće - navela je Antić Ristić.

- Nakon šesnaest godina aktivnog rada smatramo da imamo pravo u ime svih žena u Vranju i Pčinjskom okrugu da naša specijalizovana SOS usluga za podršku ženama ima mogućnost da bude finansirana u kontinuitetu iz gradskog i budžeta svih opština u Pčinjskom okrugu.

Mi smo podnele zahteve i predloge da ti budžeti budu planirani po principu rodno odgovornog budžetiranja, a u okviru toga da u budžetu grada Vranja donosioci odluka planiraju finansiranje specijalizovane usluge za podršku ženama - rekla je Antić Ristić.

Najnovije vesti